Monitoring mediów
Aby skutecznie zarządzać wizerunkiem marki w mediach, nieodzowne jest prowadzenie monitoringu mediów. Monitoring mediów polega na systematycznym (manualnym lub automatycznym) gromadzeniu danych, w oparciu o wcześniej zdefiniowane frazy kluczowe. Zebrany materiał jest zazwyczaj odpowiednio kategoryzowany, a następnie poddawany analizom ilościowym oraz jakościowym. Monitoring mediów skutkuje powstaniem rekomendacji o charakterze taktycznym i strategicznym, odnoszących się do prowadzonej przez markę komunikacji.
Prace w ramach monitoringu mediów.
Na działania w ramach monitoringu mediów składa się:
- gromadzenie danych,
- określenie sentymentu materiałów,
- opracowanie wskaźników ilościowych,
- analiza jakościowa materiału.
W projektowaniu monitoringu mediów kluczowe jest określenie parametrów związanych z miejscem publikacji (nazwa redakcji, medium) oraz czasookresem, w jakim mają być gromadzone publikacje. Poszczególnym materiałom przypisuje się sentyment, czyli określa się czy są one pozytywne, neutralne, czy też negatywne względem określonego frazami tematu. Kategoryzacji mogą też podlegać takie kwestie jak: tematyka publikacji, rodzaj medium, liczba znaków publikacji czy występowanie określonych elementów (np. graficznych, audiowizualnych).
Systematyczne gromadzenie i analizowanie danych w ramach monitoringu mediów pozwala na miarodajną ocenę podejmowanych działań komunikacyjnych oraz skuteczną prewencję kryzysową.