Czy SEO oraz Public Relations mogą mieć ze sobą coś wspólnego? Z pozoru wydawać by się mogło, że nie, bo przecież to całkowicie różne dziedziny działań marketingowych. To jednak tylko pozory. Zakresy działań obu tych dziedzin pokrywają się na tyle, że dziś mówi się już o SEO PR. Czym ono jest i na czym polega połączenie SEO i PR? Jakie wykorzystuje narzędzia oraz dlaczego warto z niego korzystać? Sprawdźmy.
SEO PR, czyli jak wypromować swoją markę w Google
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie rywalizacja o uwagę klienta jest coraz bardziej intensywna, strategiczne połączenie działań SEO (Search Engine Optimization) i PR (Public Relations) staje się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne.
SEO PR to termin, który oznacza skoncentrowane działania mające na celu poprawę widoczności marki w wynikach wyszukiwania Google poprzez wykorzystanie technik SEO w ramach działań public relations.
Pozytywny wizerunek firmy w sieci jest kluczowy dla zatrzymania przy sobie obecnych klientów i zyskania nowych. Warto więc zadbać o dobre relacje z odbiorcami tak, aby chętnie wracali na daną stronę. Pomóc może w tym przemyślane pozycjonowanie wizerunkowe, w skrócie nazywane SERM (ang. Search Engine Reputation Management), które niejednokrotnie jest niezbędne również wtedy, gdy pojawiają się negatywne opinie na temat marki lub zaistnieje potrzeba podniesienia świadomości konsumentów w zakresie świadczonych przez konkretną firmę usług.
SERM (Search Engine Reputation Management), czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie wizerunkowe to działania mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy w wyszukiwarkach internetowych lub sieci reklamowej Google. SEO PR pozwala stworzyć lub zacieśnić relacje między marką a klientem. Marketerzy łączący praktyki SEO z technikami PR zazwyczaj chcą wpłynąć na to, jak konkretna firma jest postrzegana w internecie.
SEO PR ma ogromny wpływ na:
- kreowanie pozytywnego wizerunku marki,
- budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania,
- zwiększanie ruchu organicznego na stronie,
- zwiększanie sprzedaży,
- pozyskanie nowych odbiorców.
Na czym polega połączenie SEO i PR?
SEO i PR nie zawsze były ze sobą ściśle powiązane, jednak współczesna strategia PR nie może ignorować wpływu, jaki SEO ma na widoczność treści w sieci. Poprzez wykorzystanie narzędzi SEO (m.in. optymalizacja treści, link bulding czy analiza konkurencji) profesjonaliści PR mogą skutecznie kontrolować sposób, w jaki ich informacje są prezentowane w wynikach wyszukiwania.
SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja dla wyszukiwarki internetowej. SEO = linki + treść + optymalizacje techniczne.
Pozycjonowanie wizerunkowe opiera się w głównej mierze na publikowaniu wartościowych treści w internecie, czyli na content marketingu (artykuły, zdjęcia, grafiki, wideo, infografiki, newslettery i wiele innych). Angażujące i przemyślane treści są w stanie zbudować w świadomości internautów pozytywny obraz danej marki, a także pomóc w zdobyciu pochlebnych opinii na temat oferowanych produktów lub usług.
PR (Public Relations), czyli budowanie publicznych relacji. PR = strategia + treść + relacje.
Dzięki optymalizacji treści PR pod kątem słów kluczowych związanych z marką firma może mieć pełną kontrolę nad tym, jakie informacje o niej są dostępne online i jakie pierwsze wrażenie wywierają one na potencjalnych klientach.
Wpływ działań PR na SEO
Zarówno PR, jak i SEO skupiają się na użytecznych, wiarygodnych treściach, które będą nie tylko unikalne, a również atrakcyjne dla czytających. Jednym z głównych działań SEO jest tworzenie wartościowych linków. W tym jednak przypadku nie liczy się ilość, tylko jakość. I właśnie w tym zakresie PR może znacząco wspomóc działania SEO.
Specjaliści PR publikujący treści w internecie, umieszczają je w serwisach wysokiej jakości, bardzo cenionych przez algorytmy Google, nie ponosząc przy tym zazwyczaj żadnych kosztów (najczęściej takie treści są zamieszczane w postaci notek prasowych, przeważnie darmowych). Ponadto linki znajdujące się w tego rodzaju notkach prasowych wyglądają bardzo naturalnie, a więc w taki sposób, w jaki mają być tworzone przez SEO. PR ma więc realny wpływ na końcowy rezultat działań SEO, zwłaszcza pod względem:
- rangi wybieranych do publikacji serwisów,
- ograniczania kosztów publikacji,
- zapewnienia naturalności linkujących treści.
PR jest więc skutecznym sposobem do zdobywania linków. Może pomóc również w budowaniu ruchu organicznego na stronie i tworzeniu wartościowego contentu. Działania PR (publikacje prasowe, artykuły sponsorowane, wywiady, treści eksperckie itp.) generują wartościowe linki zwrotne do strony internetowej firmy. To z kolei korzystnie wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki uważają linki od renomowanych źródeł za wskazanie, że strona jest wartościowa i godna zaufania. Działania PR mają także wpływ na autorstwo treści, co jest istotnym czynnikiem w algorytmach wyszukiwarek.
Korzyści ze stosowania SEO w public relations, czyli jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci
SEO PR pozwala na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy online, a także na systematyczne i skrupulatne kontrolowanie narracji w internecie. Poprzez regularne publikowanie treści, zarządzanie recenzjami i odpowiednie działania w mediach społecznościowych, firma może budować pozytywny wizerunek w sieci. Dzięki właściwemu SEO PR, negatywne informacje mogą być łagodzone, a pozytywne podkreślane, co wpływa na lepsze postrzeganie firmy przez klientów oraz kontrahentów.
SEO PR to również zwiększona widoczność marki oraz lepsza trafność jej komunikacji z odbiorcami. Optymalizacja treści PR pod kątem odpowiednich słów kluczowych sprawia, że stają się one bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania. To z kolei zwiększa ruch na stronie www firmy oraz jej rozpoznawalność w sieci. Działania SEO PR przyciągają również bardziej odpowiednią grupę odbiorców, co w końcowym rozrachunku przekłada się na większą efektywność działań marketingowych oraz sprzedażowych.
Najważniejsze korzyści ze stosowania pozycjonowania wizerunkowego
- zdobycie zaufania użytkowników,
- budowanie trwałych relacji między marką a potencjalnymi klientami,
- umocnienie pozycji firmy na rynku jako eksperta,
- utworzenie pozytywnego wyobrażenia o firmie,
- pozytywny obraz przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych pracowników,
- zyskanie poparcia użytkowników dla wdrażanych lub planowanych działań,
- szybsze wyjście z ewentualnego kryzysu wizerunkowego.
Przydatne narzędzia SEO PR
Działania z zakresu SEO wizerunkowego trzeba nieustannie monitorować. Mogą być one również wykonywane jeszcze lepiej. Aby tego dokonać, wystarczy skorzystać z odpowiednich narzędzi, które nie tylko pomogą kontrolować efekty SEO PR, a także wspomogą budowanie widoczności strony.
Do analizy słów kluczowych można wykorzystać na przykład Keyword Planner (Google) lub Ubersuggest. Narzędzia te umożliwiają sprawne dobieranie najbardziej klikalnych fraz. Do monitorowania wzmianek i komentarzy dotyczących marki może posłużyć Brand 24, narzędzie, które zapewnia szybką reakcję na pojawiające się w sieci opinie. Może to być również Ahrefs Alerts, które kontroluje wybrane wcześniej frazy.
Pomocne w działaniach SEO PR może być narzędzie stworzone przez Schema.org. Ułatwia ono robotom wyszukiwarki rozpoznanie struktury strony, jej tematyki oraz charakteru. Nie zapominajmy o Senuto, czyli platformie, która pozwala kompleksowo wspierać działania SEO PR podczas tworzenia słów kluczowych, analizy ruchu i widoczności, a także przy tworzeniu szczegółowych raportów.
Do publikowania treści idealny będzie na przykład WhitePress. Platforma ta pozwala na tworzenie wirtualnego biura prasowego, w którym możliwa jest szybka i sprawna publikacja artykułów, a nawet współpraca z influencerami.
Kilka słów podsumowania
SEO oraz PR nie są dwoma w zupełności oddzielnymi i obcymi sobie bytami marketingowymi. Stosowanie SEO w public relations to nie tylko nowoczesny sposób promocji firmy, ale także klucz do budowania i utrzymania pozytywnego wizerunku marki w erze cyfrowej. Poprzez optymalizację treści PR, zarządzanie linkami i recenzjami oraz wykorzystanie narzędzi SEO, firma może osiągnąć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania i kontrolować swoją narrację w sieci. W rezultacie SEO PR staje się nieodłącznym elementem strategii PR, pomagając firmom osiągnąć sukces i budować trwałe relacje z klientami.
Nie pozostawiaj swojego wizerunku w sieci przypadkowi – zainwestuj w SEO PR i wybij się na czoło w swojej branży!