Według ekspertów, firmy posiadające sprecyzowany i rozpoznawalny wizerunek, są na giełdzie warte średnio o 6 proc. więcej niż pozostałe. Większa rozpoznawalność marki przekłada się automatycznie na wzrost jej dochodów. Firma ciesząca się renomą jest po prostu częściej i chętniej wybierana przez konsumentów. Jak osiągnąć taki cel? W wypromowaniu Twojej marki pomogą Ci specjaliści z agencji PR.
Poziom świadomości marki
Czym jest rozpoznawalność marki? Świadomość marki (ang. brand awareness) to poziom (wskaźnik) rozpoznawalności firmy wśród jej docelowych odbiorców określanych na podstawie jej nazwy oraz innych wyróżników (np. logo, hasło czy określone cechy). Świadomość marki powinna być budowana w zgodzie z założeniami zawartymi w jej strategii komunikacji. Wówczas klienci, myśląc o marce X, będą naturalnie przywoływać w pamięci wszystkie związane z nią przymioty.
Budowanie świadomości marki jest procesem systematycznym i permanentnym. Brak jakichkolwiek działań w tym zakresie w dłuższej perspektywie spowoduje jej wyparcie z rynku przez konkurencję. Dlatego też nieustanne dążenie do określonego celu (budowania świadomości) powinno być podstawowym wyznacznikiem pracy działów marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta Twojej firmy.
Duża świadomość marki wpływa na:
- większy prestiż i wartość marki na tle konkurencji,
- lepszą konwersję,
- budowanie trwałych relacji z klientami,
- wiarygodność i wzrost zaufania zarówno wśród klientów, jak i kontrahentów,
- większą lojalność wobec marki,
- wyższą pozycję w rankingach.
Podstawowym celem całego procesu budowania świadomości marki jest zakorzenienie w umysłach klientów oraz kontrahentów określonego wizerunku Twojej firmy. Proces ten przebiega prawidłowo, gdy sprzedawane przez Twoją markę produkty lub usługi kojarzone są przez odbiorców pozytywnie.
Co wpływa na rozpoznawalność marki?
- Logo, znak towarowy, slogan, projekt produktu i opakowania (branding).
- Definicja marki, jej wartości oraz misja.
- USP (od ang. Unique selling proposition), czyli cecha, która wyróżnia daną markę, produkt lub usługę na tle konkurencji.
- Polityka cenowa.
- Doświadczenia klientów i użytkowników.
- Sponsoring i partnerstwa.
- Doświadczenia zakupowe klientów.
- Doświadczenia pracowników.
- Kultura organizacyjna i styl zarządzania.
- Obsługa klienta.
Agencja PR i jej rola w zwiększaniu świadomości marki
Public relations to szeroko rozumiane działania mające na celu zbudowanie określonego wizerunku w oczach odbiorców oraz zadbanie o poprawne, oparte w dużej mierze na zaufaniu, relacje. Cele i formy działań PR mogą być różne, jednak podstawowym zadaniem takich działań jest uzyskanie pozytywnego efektu.
Public relations to niezwykle szeroka dziedzina, dlatego też najlepsze, optymalne rezultaty można osiągnąć, łącząc wiele aspektów związanych z prowadzeniem działalności.
Dobra agencja public relations do kreowania relacji z otoczeniem danej marki wykorzystuje różnorodne narzędzia, optymalnie dopasowując strategię działania do specyfiki danego rynku, charakterystyki konkretnej grupy docelowej, profilu firmy oraz szczegółowych wymagań i założeń zgłoszonych przez organizację.
Jak zwiększyć rozpoznawalność marki przy współpracy z agencją PR? Doświadczona agencja PR najczęściej w pierwszej kolejności wskazuje firmie obszary, w których może pomóc i które wymagają natychmiastowej poprawy. Dzięki temu zarówno kadra zarządzająca dużych, prężnie działających przedsiębiorstw, jak i właściciele niewielkich, lokalnie funkcjonujących firm, mogą podjąć działania wzmacniające ich markę w świadomości klientów. Do takich działań należą m.in.:
- Kreowanie wizerunku – Działania w tym zakresie obejmują m.in. branding, stworzenie odpowiedniej komunikacji wizualnej, a także określenie stylu oraz częstotliwości komunikacji zewnętrznej.
- PR wewnętrzny – Działania w tym zakresie skupiają się w głównej mierze pracownikach firmy, ponieważ tylko zmotywowani i kompetentni pracownicy są w stanie pomóc firmie w odniesieniu wizerunkowego i rynkowego sukcesu. Ponadto sposób, w jaki postrzegają organizację, w której są zatrudnieni, ma kluczowe znaczenie dla ich zaangażowania.
- Social media marketing – Działania w tym zakresie skupiają się na przygotowaniu skutecznej komunikacji za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wymaga to opracowania i konsekwentnego realizowania kompleksowej strategii.
Obszary wizerunkowe firmy, na jakich agencja PR skoncentruje się w pierwszej kolejności, zależą przede wszystkim od indywidualnych potrzeb marki. Przeważnie agencja public relations podejmuje działania dopiero po sporządzeniu audytu działań komunikacyjnych organizacji.
Agencja PR jest w stanie pomóc Twojej firmie nie tylko w bieżącej budowie rozpoznawalności, ale również wesprze Cię w sytuacjach kryzysowych. Wówczas doświadczenie w prowadzeniu takiej komunikacji okazuje się bezcenne – pozwala szybko i skutecznie zapanować nad kryzysem i uniknąć przykrych konsekwencji dla wizerunku Twojej firmy.
Jak zwiększyć rozpoznawalność marki?
Obecnie praktycznie wszystko dzieje się w sieci i w mediach cyfrowych. Są to kanały, które prowadzą Cię prosto do klienta. Nie możesz zatem działać w obrębie tylko jednego ich obszaru. Rezygnując z nowoczesnych technologii, nowych kanałów komunikacji z otoczeniem oraz rozwiązań informatycznych, zamykasz się na klienta i swój dalszy rozwój, który jest niezwykle ważny w promowaniu Twojej marki.
Przeważająca część klientów szuka oferty produktowej/usługowej przez internet. Stworzenie nowej, przejrzystej i intuicyjnej strony internetowe jest więc podstawą, bo to ona umożliwi Ci dotarcie do potencjalnego odbiorcy i utrzymanie z nim pierwszego kontaktu. Jak zwiększyć rozpoznawalność marki przy współpracy z agencją Public relations, a więc co dalej?
Poznanie marki poprzez wartościowy content
Dostarczenie odbiorcom wartościowej treści może spowodować, że Twoja marka będzie bardziej rozpoznawalna. Content Marketing umożliwia nie tylko zbudowanie pozytywnej relacji z klientami poprzez edukację czy rozrywkę, ale także pozwala osiągnąć pozycję eksperta w danej dziedzinie. Z pomocą profesjonalnej agencji PR warto inwestować w tworzenie atrakcyjnych i pomocnych materiałów takich, jak artykuły, raporty, e-booki, podcasty czy webinary.
Świadomość marki w mediach społecznościowych
W dobie mediów społecznościowych nie można lekceważyć ich roli w zwiększaniu rozpoznawalności marki. Aktywne działają podejmowane na takich platformach, jak Facebook, Instagram czy LinkedIn pozwalają na nawiązywanie i budowanie relacji z klientami, a także na docieranie do coraz szerszej grupy odbiorców. Pamiętaj jednak, że każda z tych platform ma swoje specyficzne wymagania np. odpowiedni format treści czy sposób komunikacji, które musisz wziąć pod uwagę.
Lepsza rozpoznawalność poprzez reklamy online i offline
Parafrazując, reklama dźwignią świadomości marki. Inwestowanie w taką formę promocji zarówno w internecie, jak i poza nim, może, oprócz aspektów sprzedażowych, przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności Twojej firmy. W sieci dobrze jest się skupić na kampaniach PPC (pay-per-click), np. w systemie reklamowym Google Ads, które zapewniają bezpośrednie dotarcie do użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. Z kolei w zakresie działań promocyjnych offline warto postawić np. na reklamy w prasie, na billboardach czy sponsoring wydarzeń kulturalnych i sportowych.
Współpraca z influencerami
Influencer Marketing to coraz popularniejsza forma zdobywania popularności czy rozpoznawalności. Współpraca z osobami o dużym zasięgu i pewnym autorytecie w danej dziedzinie może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy przez użytkowników internetu. Warto jednak zadbać o odpowiedni i przemyślany dobór partnerów oraz dokładnie zastanowić się nad formą współpracy (np. wspólne projekty czy recenzje produktów). Nietrafiony wybór osoby czy przekazu może przynieść rezultaty odwrotne do zamierzonych.
Pozycjonowanie rozpoznawalności w wyszukiwarkach
Około 68 proc. Twoich klientów rozpoczyna poszukiwanie konkretnego produktu lub usługi od wpisania odpowiedniego zapytania w wyszukiwarkę internetową. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to nie tylko możliwość zdobycia większego ruchu na Twojej stronie internetowej, ale również ogromna szansa na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.
Skutecznym sposobem na lepszą widoczność w rankingach Google jest SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja strony internetowej pod kątem konkretnych wytycznych, w oparciu których wyszukiwarka ocenia jakość danej witryn. Pozycjonowanie to wiele połączonych ze sobą działań, które należy wykonać na stronie i poza nią (m.in. optymalizacja techniczna, tworzenie wartościowych treści, pozyskiwanie linków zewnętrznych z wiarygodnych dla Google źródeł itd.)
Słowem zakończenia
Podstawową sferą działania agencji public relations jest pomoc w kształtowaniu wizerunku danej firmy głównie poprzez skuteczną komunikację marketingową. Współpraca z doświadczonymi specjalistami od PR to sposób na to, aby zapewnić sobie optymalną komunikację marketingową z otoczeniem i w pełni wykorzystać jej potencjał. Taki partner może się okazać kluczowym elementem w skutecznym zwiększeniu świadomości marki, co z kolei wpłynie na rozwój Twojego biznesu.