Facebook pierwszy raz uruchomiony został w 2004 roku, na Uniwersytecie Harvarda. Początkowo był on przeznaczony do celów wewnętrznych uczelni – jako komunikator dla studentów. Już po dwóch latach, w 2006 roku, zyskał tak dużą popularność, że zaczęto korzystać z niego nie tylko na innych uniwersytetach, ale i udostępniono go do użytku publicznego, jako serwis społecznościowy. Obecnie korzysta z niego średnio 1.93 miliarda aktywnych użytkowników dziennie (DAU), co czyni go najpopularniejszą platformą społecznościową na świecie.
Czym jest Facebook?
Facebook to platforma, która oferuje swoim odbiorcom szereg funkcji. Serwis społecznościowy daje zarejestrowanym użytkownikom możliwość tworzenia sieci znajomych oraz grup, z którymi mogą się komunikować, a także organizować wydarzenia. Umożliwia publikowanie zdjęć, grafik, filmów, a nawet linków do zewnętrznych stron internetowych.
Mimo iż początkowym celem platformy było ułatwienie komunikacji w Internecie użytkownikom indywidualnym, to z biegiem lat stała się narzędziem służącym również firmom. Przedsiębiorstwa zakładają profile, publikują treści, które zwiększają świadomość oraz rozpoznawalność marki, docierają do obecnych na platformie grup docelowych, kontaktują się z nimi, tworzą ciekawe reklamy, zachęcają użytkowników do interakcji i wreszcie zwiększają tym samym swoją pozycję na rynku i sprzedaż. Firmy posiadające konto w serwisie mają również możliwość płatnego reklamowania i docierania do potencjalnych klientów, którzy są obecni zarówno na Facebooku, jak i Instagramie.
Jakie konto na Facebooku wybrać?
Obecnie nowi użytkownicy Facebooka zakładają konta, które spełniają szereg określonych funkcji. W zależności od wyboru konta, zyskujemy dostęp do wybranych możliwości, dopasowanych do potrzeb użytkownika. Pierwszą z nich jest komunikacja – ze znajomymi, rodziną, współpracownikami. Kolejna związana jest z bardzo popularnymi teraz profilami infuencerskimi oraz promocją marki osobistej. Następną funkcją jest reklama produktu, marki czy firmy. Jeszcze inna dotyczy możliwości publikowania swojej twórczości. Dużym powodzeniem cieszą się również profile, pełniące funkcję rozrywkową. Facebook daje nam możliwość założenia 3 rodzajów kont:
- profil,
- strona,
- grupa.
Każde z nich skonstruowane jest w inny sposób, daje inne perspektywy oraz narzędzia wspierające. Podjęcie decyzji o odpowiednim rodzaju konta ma bezpośredni wpływ na efekty jego prowadzenia. Warto zacząć od określenia funkcji, jaką będzie pełnił profil oraz celu, który chcemy osiągnąć poprzez jego prowadzenie.
Profil na Facebooku
Profil służy do udostępniania informacji personalnych – miejsca zamieszkania, zainteresowań, doświadczenia zawodowego, zdjęć, filmów oraz treści dotyczących danej osoby, jej poglądów i najbliższego otoczenia. Za jego pomocą możemy organizować wydarzenia, zbiórki pieniężne czy prowadzić transmisję na żywo.
Profil prywatny
Jest to profil przeznaczony dla osób, które zakładają konto na Facebooku po to, aby komunikować się ze swoimi najbliższymi. Budują sieć kontaktów na bazie rodziny, przyjaciół i znajomych, chcąc uniknąć interakcji z nieznajomymi, którzy mieliby dostęp do zamieszczanych publikacji. Użytkownicy chcący dodać daną osobę do znajomych, muszą zostać przez nią zaakceptowani. Osoby wybierające profil prywatny, nie chcą czerpać z tego tytułu korzyści marketingowych. Profil służy im do komunikacji oraz do celów rozrywkowych (przeglądania treści na profilach lifestylowych, informacyjnych, członkostwo w grupach).
Dla właścicieli profili, Facebook przygotował szereg funkcji ułatwiających zarządzanie udostępnionymi danymi i informacjami. Prowadzący może zadecydować m.in. do kogo docierają publikowane przez niego zdjęcia i treści. Mogą być one publiczne, widoczne jedynie dla znajomych lub ograniczające widoczność do wybranych użytkowników. Publikacje na profilu prywatnym wyróżniają się zazwyczaj brakiem systematyczności i spójności – ich celem jest jedynie aktualizacja informacji o sobie. Warto pamiętać o tym, że jeżeli nie ograniczymy widoczności naszego profilu, to wgląd do niego ma każdy – m.in. nauczyciele czy pracodawcy. Dlatego warto zadbać o swój wizerunek na profilu oraz udostępniać jedynie przemyślane materiały, które nie zniechęcają do nawiązywania z nami relacji. Facebook pozwala właścicielom profili na posiadanie maksymalnie 5000 znajomych. Osobom zainteresowanym założeniem konta w celu zwiększania swojej popularności, osobom publicznym, blogerom, influencerom, rekomendowane jest założenie strony, nie profilu.
Jak założyć profil na Facebooku?
Aby założyć profil, wchodzimy na stronę www.facebook.com, po czym klikamy w polecenie „załóż konto”. Facebook poprosi o podstawowe dane personalne (imię i nazwisko), adres email lub numer telefonu oraz hasło, które będzie służyło do logowania. Następnie, na adres email lub numer telefonu wysłany zostanie link, który służy potwierdzeniu rejestracji. Po zalogowaniu możemy rozpocząć pracę nad profilem – uzupełnić go o dodatkowe informacje, zainteresowania, zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle.
Case study – jak prowadzić profil
Student dietetyki chcący promować zdrowe odżywanie wśród znajomych i rodziny Dla osoby chcącej dzielić się życiem prywatnym, ale również wiedzą zdobytą podczas studiów, najodpowiedniejszym wyborem będzie założenie profilu prywatnego lub publicznego (jeśli chce docierać do szerszego grona odbiorców).
Na swojej tablicy publikuje najnowsze wyniki badań, dotyczące zdrowych nawyków żywieniowych oraz szkodliwości produktów wysoko przetworzonych. Z wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz przeczytanych badań opracowuje proste grafiki z najważniejszymi informacjami, które są przystępne w odbiorze. Poza materiałami edukacyjnymi, udostępnia również zdjęcia i relację z uczelni, akademika oraz wspólnych wypraw w góry. Prowadzenie swojego profilu pomaga mu utrwalać wiedzę zdobytą podczas studiów oraz poszerzać ją o najnowsze nowinki ze świata nauki. Spełnia również rolę medium, w którym dzieli się swoim życiem prywatnym i komunikuję się ze swoimi przyjaciółmi oraz znajomymi z uczelni. Publikowanie odbywa się spontanicznie bez wcześniej przygotowanego planu.
Strona, czyli rozwiązania dla marek
Określana również jako fanpage lub profil firmowy. Jest to jedno z najbardziej rozwiniętych rodzajów kont na Facebooku. Strony ułatwiają firmom, organizacjom, markom i osobom publicznym komunikowanie się i udostępnianie innym informacji o sobie/swojej działalności. Podobnie jak profile, strony można edytować, publikując posty, zdjęcia, relacje czy organizując wydarzenia. Osoby, które lubią lub obserwują stronę są na bieżąco z publikowanym przez jej właściciela contentem, wyświetlającym się na tablicy głównej.
Strona na Facebooku pozwala docierać do szerokiego grona odbiorców, zwiększać świadomość marki oraz jej rozpoznawalność. Szczególnie ważne jest utrzymywanie relacji z obserwującymi, co jest możliwe dzięki korespondencji prywatnej czy poprzez komentarze i odpowiedzi. Publikowanie ciekawych i wartościowych treści kreuje wiarygodny i ekspercki wizerunek, doceniany przez współczesnych odbiorców. Na fanpage możliwe jest zamieszczanie linków do strony internetowej firmy, a dzięki przekierowaniu odbiorców, generujemy dodatkowy, wartościowy dla domeny ruch. W konsekwencji możliwe jest pozyskiwanie nowych klientów, zwiększenie zasięgów i sprzedaży.
Za sprawą profilu firmowego, przedsiębiorstwo może skutecznie realizować założenia i cele marketingowe. Strona to rodzaj konta wybierany również przez osoby publiczne, wpływowe, rozpoznawalne, posiadające grono fanów. Osoby te czerpią korzyści wizerunkowe oraz marketingowe z prowadzenia profilu. Prowadzenie strony umożliwia kontrolowanie osób, które chcą zaobserwować konto, ponieważ administrator nie akceptuje zaproszenia, a otrzymuje jedynie powiadomienie dotyczące dołączenia kolejnego obserwatora. Osoby prowadzące stronę zazwyczaj udostępniają treści regularnie, posiadają spójną identyfikację wizualną oraz wykorzystują medium do nawiązywania relacji z fanami, obserwatorami. Posty udostępniają w celu zwiększenia swojej popularności, która w przyszłości przekłada się na korzyści materialne, wynikające ze współpracy z markami.
Influencerzy publikują tzw. posty sponsorowane, czyli nic innego jak reklamę produktu, w teorii przetestowanego i wartego polecenia. W zamian dostają wynagrodzenie w postaci pieniężnej lub produktowej (współpraca barterowa). Influencing stał się w ostatnich latach na tyle popularny, że liczba profili regularnie wzrasta, a samo ich prowadzenie stało się dobrze płatnym zawodem. Ze względu na problem wykorzystywania wizerunku osób rozpoznawalnych bez ich zgody w sieci, Facebook wprowadził funkcję, jaką jest weryfikacja profilu. Zweryfikowany profil otrzymuje charakterystyczne, niebieskie odznaczenie, potwierdzające autentyczność. Niestety, obecnie nie ma możliwości ubiegania się o zweryfikowanie swojego profilu. Portal robi to automatycznie, „obserwując” zachowania użytkowników.
Jak założyć stronę na Facebooku?
Chcąc założyć stronę na Facebooku, należy zalogować się do istniejącego już profilu prywatnego, z poziomu którego rozpoczniemy proces tworzenia fanpage. Warto zaznaczyć, że osobą tworząca profil będzie głównym administratorem, zarządzającym kontem i odpowiedzialnym za nadawanie dostępów innym użytkownikom.
Po zalogowaniu się do profilu, klikamy w menu znajdujące się w prawym górnym rogu i wybieramy zakładkę „Strony”. W panelu w lewym rogu wybieramy przycisk „Utwórz nową stronę”, która przeniesie nas do panelu, w którym ustalamy nazwę firmy, kategorię prowadzonej działalności oraz jej krótki opis (255 znaków), a następnie klikamy „Utwórz stronę”. W kolejnym etapie wybieramy zdjęcie profilowe lub logo firmy, a także zdjęcie w tle.
Gotowe! Właśnie powstała Twoja nowa strona. Możesz ją teraz zobaczyć z poziomu administratora i dodać brakujące elementy: dane kontaktowe, witrynę internetową oraz dodać inne media społecznościowe np. Instagram. Na tym etapie możesz zaprosić pierwszych znajomych do obserwowania fanpage’a.
Case Study – jak prowadzić stronę firmy na Facebooku
Firma oferująca odzież sportową dla aktywnych kobiet Cel: zwiększenie rozpoznawalności na rynku Chcąc założyć profil firmowy na Facebooku, musimy w pierwszej kolejności zaplanować kontent oraz harmonogram publikacji. Regularne i przemyślane publikacje odgrywają kluczową rolę w budowaniu spójnego wizerunku, zaufania i zaangażowanej społeczności. Firma oferująca wysokiej jakości odzież sportową dla kobiet, w celu zwiększenia rozpoznawalności na rynku, założyła publikację 3 postów w formie wideo, zdjęć, 1 postu konkursowego oraz ok. 15 relacji w ciągu tygodnia. Tematyka postów:
- Treści poradnikowe: Jak rozpocząć swoją przygodę z siłownią? W jaki sposób uniknąć kontuzji podczas treningu? Co jeść przed treningiem?
- Promocja: prezentowanie różnych kombinacji odzieży sportowej, ukazywanie zalet wysokiej jakości leginsów oraz topów treningowych czy ich zastosowań do poszczególnych rodzajów aktywności, np. joga, pilates, crossfit.
- Ciekawostki żywieniowe: przepisy na zdrowe posiłki, jak uzupełnić niedobory żelaza w diecie, zamienniki niezdrowych produktów.
Tematyka relacji:
- Promowanie silnych, niezależnych kobiet: relacje z udziałem bizneswoman, influencerek, aktywnych zawodowo mam.
- Charakterystyka produktów: sposób produkcji, materiały, nowe trendy, kolorystyka.
- Opinie klientek.
- Promocja: prezentowanie kolekcji.
- Zachęcanie do wzięcia udziału w konkursie.
Zaproszenie do długofalowej współpracy rozpoznawalnej influencerki, znanej z promowania aktywnego stylu życia. Przydzielenie 10% rabatu dla obserwatorów trendsetterki, na indywidualny kod. W ramach kooperacji publikacja 2 postów oraz 8 relacji w miesiącu przedstawiających zalety odzieży, odczucia podczas użytkowania produktów oraz zachęcających do skorzystania z kodu rabatowego. Organizacja konkursu z okazji urodzin marki, w którym do wygrania jest 6 zestawów sportowych, dla 6 osób, które udzielą najkreatywniejszej odpowiedzi na pytanie konkursowe.
Grupa jako miejsce do komunikacji
Grupa na Facebooku jest charakterystyczną przestrzenią, w której komunikują się ze sobą społeczności, wymieniając swoje opinie i poglądy. Jest stworzona przez administratora moderującego publikowane treści. Grupy dzielimy na publiczne, do których może dołączyć każdy oraz prywatne, do których można się zapisać po akceptacji administratora. Osoby będące zapisane do grupy mogą dodawać wpisy, wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami, a także zapraszać do obserwowania kolejnych znajomych. Największą popularnością cieszą się:
- grupy miejskie,
- grupy sprzedażowe,
- grupy hobbystyczne,
- grupy do dzielenia się i rozwiązywania problemów.
Dzięki współtworzeniu treści, członkowie mają realny wpływ na kierunek rozwoju grupy oraz jej charakter. Coraz częściej spotykaną praktyką jest zakładanie tematycznych grup przez przedsiębiorstwa czy usługodawców. Tworząc je, wybierają tematykę bezpośrednio związaną z danym produktem czy usługą. Przykładem może być branża weselna i zespoły świadczące oprawę muzyczną na przyjęciach weselnych. Zespoły zakładają grupy dla osób poszukujących tego typu usług i aktywnie w nich uczestniczą, odpowiadając na zapytania członków. Podobnie działają handlarze, którzy śledzą wpisy na grupach typu kupię/sprzedam i cyklicznie dodają oferty sprzedażowe.
Jak utworzyć grupę?
Zaloguj się do prywatnego konta, a następnie kliknij w przycisk „Menu”, znajdujący się w prawym, górnym rogu interfejsu. Odszukaj pionowy pasek zatytułowany „Utwórz” (znajduje się bliżej prawej krawędzi ekranu). Wybierz kategorię „Grupy”, która przeniesie Cię bezpośrednio do panelu, w którym zaczniesz ją tworzyć. Zacznij od wpisania nazwy grupy. Pamiętaj, aby wybrać nazwę najbardziej zbliżoną do tematyki publikowanych treści, ale na tyle intuicyjną, by osoby szukające konkretnej problematyki, bez problemu do niej trafiły.
Kiedy wybierzesz już idealną nazwę, wybierz ustawienie prywatności (publiczna lub prywatna). W tym miejscu możesz zaprosić znajomych do dołączenia do grupy. W kolejnych krokach możesz ustawić zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle oraz opis grupy, który pomoże użytkownikom dowiedzieć się, jakim tematom będzie poświęcona. By zachęcić odbiorców do dołączenia do grupy, warto cyklicznie publikować interesujące ich treści oraz angażować do dyskusji poprzez zadawanie pytań lub prośby np. o podzielenie się efektami swoich prac. Tylko wartościowe i systematyczne działania skłonią odwiedzających Twoją grupę do dołączenia do niej.
Case study – jak prowadzić grupę?
Grupa dla osób, które amatorsko interesują się aranżacją wnętrz i dekoracjami. Nazwa:
- Modna aranżacja wnętrz,
- Nowoczesna aranżacja wnętrz – zrób to sam,
- Mój piękny dom – pomysły na aranżacje wnętrz.
Publikację zaczynamy od przywitania nowych członków grupy oraz zarysowaniu koncepcji, czemu grupa ma służyć np. „Cześć wszystkim! Nazywam się Kasia i uwielbiam kreatywne i modne aranżacje wnętrz. Na tej grupie chciałabym dzielić się z Wami najnowszymi trendami, ciekawymi i praktycznymi rozwiązaniami wnętrzarskimi. Zapraszam do chwalenia się własnymi pomysłami oraz realizacjami!”. Taki post przypinamy na górze strony, by każda osoba, która odwiedzi grupę, zapoznała się z jej specyfiką. W początkowej fazie istnienia grupy, natężenie publikacji będzie intensywniejsze. Udostępnianie minimum 2 razy w tygodniu interesujących treści i artykułów. Tematyka publikacji:
- inspiracje wnętrzarskie na każdy sezon,
- modne kolory dekoracji,
- najnowsze trendy,
- publikacja własnego wnętrza,
- dyskusje i zachęcanie do dzielenia się projektami.
Aktywne reagowanie i odpowiadanie na zamieszone przez członków posty oraz pytania. Wchodzenie w interakcje, mające na celu zachęcenie użytkowników do dyskusji.
Źródła i inspiracje
- https://greenparrot.pl/blog/grupy-na-facebooku/
- https://www.facebook.com/help/103763583048280/?helpref=related_articles
- https://www.facebook.com/help/104002523024878/?helpref=popular_articles
- https://www.facebook.com/help/1221288724572426/?helpref=hc_fnav
- https://www.facebook.com/help/148640791872225/?helpref=related_articles
- https://www.facebook.com/help/167941163265974/?helpref=related_articles
- https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/jak-utworzyc-grupe-na-facebooku
- https://marketingibiznes.pl/social-media/historia-potegi-czyli-jak-facebook-podbil-swiat/
- https://www.websiterating.com/pl/research/facebook-statistics/
Streszczenie
- Portal Facebook to wiodący serwis społecznościowy. Daje wiele możliwości w zakresie promocji i komunikacji. W związku z tym jest wykorzystywany nie tylko do prywatnego użytku, ale również korzystają z niego organizacje chcące wypromować swoją markę.
- Rozpoczynając działania na tym portalu należy rozpocząć od wyboru odpowiedniego profilu. Tuw zależności od działań i ich zakresu mamy do dyspozycji 3 rodzaje kont – profil, strona oraz grupa.
- W przypadku, kiedy zamierzamy prowadzić wyłącznie prywatne działania, najlepiej założyć konto prywatne. Wybierając je mamy pewne ograniczenia – możemy posiadać maksymalnie 5000 znajomych.
- Osoby, które chcą zwiększyć i budować swoją rozpoznawalność na portalu Facebook powinny wybrać założenie strony, a nie profilu. Wariant ten przeznaczony jest również dla firm, marek czy organizacji. Strona na Facebooku umożliwia szereg możliwości na dotarcie do grup docelowych i utrzymywanie z nimi stałych relacji.
- Aby założyć stronę na Facebooku, należy posiadać profil prywatny na portalu Facebook, z poziomu którego rozpoczniemy proces tworzenia strony firmowej. Jeśli jesteśmy osobą tworzącą profil strony firmowej, to właśnie my będziemy jej głównym administratorem, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie kontem i nadawanie uprawnień kolejnym osobom, np. współpracownikom, klientom.
- Kolejnym rozwiązaniem, jakie daje nam Facebook, jest możliwość tworzenia grup. Jeśli zakładamy na portalu grupę, stajemy się jednocześnie jej administratorem mogącym m.in. moderować pojawiające się na niej treści. W przypadku grup możemy utworzyć grupy prywatne i publiczne. Do pierwszej z nich można dołączyć jedynie po akceptacji administratora. Droga natomiast daje swobodę w zakresie obecności i aktywności dla wszystkich użytkowników portalu. W zależności od celu i treści, jakie chcemy gromadzić i poddawać dyskusji, należy określić wcześniej charakter takiej grupy (prywatny/publiczny). Grupy są często wykorzystywane przez marki do zakładania tematycznych grup związanych z ich branżą lub produktem czy usługą.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego rodzaju konta na Facebooka jest kluczowy dla dalszego powodzenia jego funkcjonowania. W zależności od celu oraz charakteru działań w social mediach, należy wybrać konto, które pozwoli realizować zamierzony plan. Osoby, chcące komunikować się z rodziną i znajomymi, dzielić się swoim życiem prywatnym czy korzystać z konta w celach rozrywkowych, powinny wybrać profil prywatny. Użytkownicy, chcący docierać do szerszego grona odbiorców mogą skorzystać z profilu publicznego. Rozwiązaniem idealnym dla przedsiębiorstw oraz osób publicznych, posiadających grono fanów jest wybór strony, czyli tzw. fanpage, dzięki któremu mogą realizować cele marketingowe. Funkcjonalność każdego z kont jest skrojona na miarę potrzeb użytkownika, tak by w optymalny sposób mógł on wykorzystywać potencjał portalu.