Jak pisać chwytliwe teksty internetowe, aby użytkownicy chcieli je czytać? Pisanie angażujących treści nie jest, wbrew pozorom, prostym zadaniem. Internet rządzi się własnymi prawami i jest dość specyficznym oraz wymagającym medium. Na pewno treści na potrzeby internetu opłaca się robić dobrze. Interesujące, odpowiednio przygotowane teksty będą bez wątpienia w naturalny sposób zwiększać liczbę odwiedzających daną witrynę internetową, podnosząc jej wartość i dając jasny przekaz innym, że naprawdę znasz się na swojej branży i wiesz, co sprzedajesz.
Jak czytają internauci?
Aby poznać receptę na to, jak pisać chwytliwe teksty internetowe, należy przede wszystkim zrozumieć, jak czytają internauci. Pomagają w tym m.in. badania eyetrackingowe, które polegają na śledzeniu ruchów gałek ocznych osób przeglądających konkretną witrynę. Wynika z nich jednoznacznie, że użytkownicy nie tyle czytają, co przeglądają strony www i znajdujące się w nich treści.
Posiłkując się informacjami pochodzącymi z książek Joanny Wryczy-Bekier, pt. „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” oraz Barbary Stawarz, pt. „Content marketing po polsku”, możemy się dowiedzieć m.in., że:
- 70% internautów tylko przegląda stronę www
- 80% internautów czyta wyłącznie nagłówki
- 80% uwagi użytkowników internetu przypada na treści znajdujące się powyżej tzw. linii zanurzenia (a więc te, które widać po wyświetleniu się strony, bez konieczności ich przewijania)
- 25% – o tyle wolniej idzie czytanie tekstu w sieci niż tekstu drukowanego (iPad o 6,2% wolniej, Kindle 10,7%)
- 10 sekund – najczęściej tyle czasu ma autor tekstu, aby zainteresować czytelnika
Jak skutecznie pisać w internecie?
Jak pisać dobre teksty promocyjne firmy na strony internetowe? Pisanie skutecznych, angażujących tekstów przypomina szycie ubrania na miarę – dopiero gdy poznasz swojego klienta oraz jego cele, będziesz mógł całą tę wiedzę wykorzystać nie tylko do stworzenia atrakcyjnych treści internetowych, ale również dokładnie takiego produktu, jakiego szuka odbiorca.
Za atrakcyjność i skuteczność tekstów na strony internetowe odpowiadają w zasadzie trzy podstawowe rzeczy:
Znajomość odpowiednich technik sprzedażowych i perswazyjnych
Pisanie tekstów na strony internetowe wspomagających sprzedaż powinno mieć przede wszystkim na celu skłonienie konsumenta do działania, czyli podjęcia decyzji o skorzystaniu z przedstawionej oferty.
Wiedza i umiejętności techniczne
Teksty stricte techniczne mają jeden główny cel – jasno i zrozumiale opisywać, informować i tłumaczyć skomplikowane zagadnienia oraz elementy techniczne (np. maszyny, konkretne systemy technologiczne itp.). Pisanie takich treści jest zadaniem trudnym i wymagającym od piszącego czasu, zrobienia odpowiedniego researchu oraz zdobycia konkretnej wiedzy.
SEO copywriting
Teksty pozycjonujące (ang. SEO copywriting) mają swoją specyficzną budowę, co ma wspomóc stronę w osiągnięciu przez nią jak najwyższych wyników w wyszukiwarkach internetowych, nie tracąc przy tym standardowych walorów treści stricte handlowych. Pisanie tekstów na strony internetowe pod pozycjonowanie to często skomplikowane zadanie, wymagające od piszącego posiadania odpowiedniej wiedzy na temat m.in. mechanizmów działania wyszukiwarek internetowych.
Wszystkie trzy powyższe metody pisania bardzo często są wykorzystywane jednocześnie, przenikając się nawzajem. W zależności od potrzeb każda z tych trzech form pisania w różnym stopniu wpływa na końcowy efekt tekstu. Nie wszędzie bowiem sugestywność, pozycja w rankingach i techniczny aspekt opisu będzie równie istotny.
10 wskazówek, jak pisać chwytliwe tytuły i treści w internecie?
- Przede wszystkim pamiętaj o czytającym
Jak pisać dobre teksty promocyjne firmy na strony internetowe? Prawda jest taka, że ludzie najbardziej interesują się samymi sobą. Warto więc mówić do odbiorcy, odmieniając przez wszystkie przypadki słowo „Ty”. Należy także komunikować internaucie, po co ma czytać tę treść, czyli mówiąc kolokwialnie – co z tego będzie miał.
- Zasada 80/20
Z cierpliwością i koncentracją u internauty nie jest najlepiej (patrz podpunkt „Jak czytają internauci?”). Warto więc stosować w tekstach zasadę Pareto, a więc 80% informacji zamieszczać w pierwszych 20% tekstu. Warto również pamiętać o zasadzie tzw. odwróconej piramidy:
- najważniejsze informacje
- szczegółowe informacje
- wątki poboczne
- Atrakcyjne nagłówki
Nic tak nie przyciąga uwagi, jak interesujący nagłówek/tytuł. Jak pisać chwytliwe tytuły? Warto, żeby były one krótkie, rzucające się w oczy i najlepiej zapisane większymi literami. Atrakcyjny nagłówek nie powinien dawać czytelnikowi spokoju – obiecuj w nim korzyści, zdradzenie jakiejś tajemnicy, stosuj formuły copywriterskie w stylu „proste metody na…”, „5 sposobów na…” itp.
- Czy ilość oznacza jakość?
Tu zdania bywają podzielone. Czy pisać krótko i zwięźle, skracać tekst i trzymać się zasady, że w internecie mniej znaczy więcej, czy też pisać obszerniejsze wypowiedzi, ponieważ dobre treści i tak się obronią, nawet gdy są długie?
Na pewno tekst powinien być konkretny, merytoryczny i na temat, bez podawania mało przydatnych informacji.
- Przejrzystość tekstu i tempo czytania
Jeśli odbiorca tekstu ma wyciągnąć z niego jak najwięcej informacji, należy mu to ułatwić. Jeżeli skończy się wyłącznie na skanowaniu wzrokiem, warto jednak rozplanować treść w taki sposób, aby odbiorca nawet pobieżnie go przeglądając, mógł wychwycić z tekstu najważniejsze informacje.
Tutaj z pomocą przychodzą m.in. wyróżnienia, śródtytuły, tabele, wykresy, punktory, czyli wszystko to, co sprawia, że tekst jest bardziej przyjazny dla czytelnika i dla wyszukiwarek. Takie urozmaicenia w tekście sprawiają również, że łatwiej i szybciej się go czyta!
- Prostota wypowiedzi
Czytając „internety”, można już po kilku minutach poczuć się zmęczonym i zniechęconym do dalszego zmagania się z zawiłością niektórych tekstów czy artykułów. Aby ułatwić czytelnikowi życie, warto pisać prostym językiem, konstruując krótkie, przejrzyste zdania. Można stosować nawet powtórzenia, jeżeli dzięki nim przekaz będzie bardziej zrozumiały dla odbiorcy.
- Dobry tekst to przede wszystkim rozmowa
Tekst internetowy cechuje m.in. konwersacyjność. Warto więc o tym pamiętać i pisać treści, które będą jak bezpośrednia, angażująca i dynamiczna rozmowa. Efekt ten można osiągnąć, zwracając się do czytelnika per „Ty” (patrz podpunkt „Przede wszystkim pamiętaj o czytającym”), zadając pytania, używając czasowników w trybie rozkazującym („zrób”, „napisz” itd.).
- Hipertekstowość
Internet pozwala na tzw. hipertekstowość. A więc linkuj. Nie ma takiej możliwości, aby jeden tekst dotyczył wszystkiego. Warto więc czytelnika odsyłać do innych źródeł, zewnętrznych stron, aby mógł zapoznać się z szerszym spektrum danego problemu czy zagadnienia (linkując tekst, pamiętaj, by zaznaczyć „otwórz w nowym oknie”).
Oczywiście, warto odsyłać do własnych zasobów. W końcu zależy nam na tym, aby zatrzymać czytelnika na naszej stronie jak najdłużej.
- Call to action
Jak pisać dobre teksty promocyjne firmy na strony internetowe? Treści muszą wywoływać u odbiorcy odpowiednie działanie i prowadzić do tzw. NOA – najbardziej oczekiwanej akcji. Warto zakomunikować czytelnikowi, jakiego działania od niego oczekujesz. Stosuj zachęty (call to action) typu „Zamów”, „Zapisz się” czy „Kup teraz”.
- Treść przyjemna dla oka
Tekst to nie tylko słowa, ale również ich oprawa. Publikując treści na mało atrakcyjnym i nieprzyjaznym dla oka tle, możemy zapomnieć o konwersji i licznych odwiedzinach naszej strony www. Warto więc zadbać o odpowiednią „oprawę graficzną” serwisu, czytelną czcionkę, atrakcyjne zdjęcia itp. Każdy z tych elementów zwiększa szanse na większą i dłuższą uwagę internauty.