PR stanowi kluczowy element funkcjonowania każdej współczesnej firmy. Dlaczego ważny jest PR? Bez odpowiednich działań w tym zakresie przedsiębiorstwo może nie być w stanie zbudować własnego, pozytywnego wizerunku. Jest również bardziej narażone na wszelkiego rodzaju kryzysy z tym związane. Pamiętaj, jak cię widzą, tak cię piszą, a to, w jaki sposób firma jest postrzegana, wpływa na jej prosperowanie. Sprawdź zatem, czym zajmuje się PR i dlaczego jest on tak ważny dla Twojej marki.
Co to takiego public relations?
PR (ang. public relations) to w głównej mierze budowanie dobrej reputacji osoby, marki, instytucji lub firmy. Pełna definicja tego zagadnienia jest oczywiście nieco szersza.
Co to jest PR? Eksperci stowarzyszeni w istniejącym od 1955 r. Międzynarodowym Stowarzyszeniu Relacji Publicznych (ang. International Public Relations Association, IPRA) nazywają PR-em „funkcję zarządzania o ciągłym i planowym charakterze, dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych, którymi jest obecnie zainteresowana lub może być zainteresowana w przyszłości (…) w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności, aby osiągnąć (…) lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz bardziej skutecznie realizować swoje interesy”.
Czym zajmuje się PR? Dział public relations przede wszystkim monitoruje nastawienie społeczeństwa do danej marki, dba o jej pozytywny wizerunek, wykrywa i eliminuje kryzysy wizerunkowe, przedstawia wartości firmy grupie docelowej, interesariuszom i kontrahentom. Dział PR skupia się na pozytywnym rozpowszechnianiu wizerunku marki poprzez utrzymywanie odpowiednich relacji między firmą a społeczeństwem.
Dlaczego ważny jest PR? Public Relations to w szczególności zwiększanie świadomości firmy wśród klientów, budowanie pozytywnego wizerunku w otoczeniu firmowym oraz zarządzanie reputacją marki w ściśle zaplanowany sposób.
Głównym zadaniem działu PR jest przede wszystkim utrzymywanie odpowiednich relacji z mediami. Warto o tym pamiętać, ponieważ to one właśnie mają decydujący wpływ na grupę docelową marki, a tym samym na jej wyniki sprzedażowe. Jakie czynności obejmują tego typu relacje?
-
- Przygotowywanie informacji przedstawiających aktualną sytuację firmy.
- Przedstawianie informacji o bieżących działaniach marki.
- Przygotowywanie wiadomości o ofercie produktowej i/lub usługowej organizacji.
- Udzielanie odpowiedzi na pytania mediów.
- Organizacja i koordynacja konferencji prasowych.
- Śledzenie relacji z mediami.
PR to również ogół relacji zarówno z pracownikami, lokalnym społeczeństwem, inwestorami, podmiotami rządowymi i samorządowymi, a także z mediami. Dział PR stanowi więc ogromne wsparcie dla działań marketingowych przedsiębiorstwa, pomagając mu w sprzedaży produktów i/lub usług. Dzięki public relations firma staje się wiarygodna, co z kolei pomaga jej pozyskiwać m.in. nowych inwestorów, partnerów biznesowych czy też klientów.
Zatem czy PR jest potrzebny? Zdecydowanie tak, ponieważ pomaga kształtować wizerunek marki, komunikując się z otoczeniem za pomocą precyzyjnie dobranych kanałów przekazu, takich jak np. działania reklamowe w mediach społecznościowych, reklamy zewnętrzne, prasa drukowana i cyfrowa, radio, telewizja, konkursy, gadżety, eventy lub wydarzenia.
Co ważne, o odpowiedni PR warto zadbać już na samym początku działalności. Niestety wiele firm myśli o takich działaniach dopiero wtedy, gdy zaczynają pojawiać się pierwsze problemy wizerunkowe marki.
Public relations – jego funkcje i główne zadania
Prawidłowo funkcjonujący dział PR w firmie ma bardzo wiele zadań, bez których organizacja może nie odnieść pożądanego sukcesu. Najważniejsze z nich to:
- kontakt z prasą – public relations odpowiada za właściwe relacje z mediami poprzez m.in. rozpowszechnianie informacji na temat marki prasie (tzw. publicity)
- szeroko zakrojone działania PR w internecie
- reagowanie i eliminowanie kryzysów wizerunkowych
- analiza i interpretacja opinii pojawiających się na temat marki
- komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w celu przedstawienia działalności oraz misji firmy, a także jej oferty produktowej
- utrzymywanie kontaktów z podmiotami samorządowymi oraz legislacyjnymi w celu aprobowania lub odrzucania przepisów i regulacji
- przygotowywanie strategii wspierających kampanie reklamowe marki
- profesjonalne doradztwo w kwestiach związanych m.in. z komunikacją medialną oraz publiczną
- przygotowywanie i dystrybucja czasopism wewnętrznych, raportów rocznych, broszur, artykułów, biuletynów firmowych itp.
- działania sponsoringowe
- organizowanie i prowadzenie eventów z zakresu media relations
- społeczna odpowiedzialność biznesu (działania w ramach tzw. koncepcji CSR)
W dynamicznym otoczeniu rynkowym, w dobie internetu i przy nieustannych przemianach gospodarczych i społecznych przedsiębiorcy powinni być przygotowani do szybkich reakcji oraz mieć dostęp do odpowiedniej wiedzy w tym zakresie – zapewniają ją właśnie specjaliści od public relations.
Dlaczego potrzebujesz działu PR?
Czy Twoja firma potrzebuje PR? Oczywiście, że tak! Zarządzanie reputacją marki to jedno z głównych zadań public relations. Dział PR przede wszystkim przygotuje Twojej organizacji odpowiedni i co ważne skuteczny plan komunikacji z mediami czy innymi środkami przekazu. Pozwoli to stworzyć oraz utrzymać pozytywny wizerunek Twojej firmy, a także zbudować silne relacje z Twoimi klientami. Silna marka to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu.
Wdrażając właściwie przygotowane strategie, masz ogromną szansę wyróżnić się spośród ogromnej rynkowej konkurencji i na stale zagościć w świadomości konsumentów. Musisz pamiętać, że dział PR jest w stanie skutecznie wypromować wartości Twojej firmy, pokazując jej misję oraz wizję działalności. Nie można zapominać również o zarządzaniu i utrzymywaniu właściwych relacji ze społecznością lokalną, co także pozwala budować pozytywny wizerunek całej organizacji.
W dzisiejszym otoczeniu rynkowym przedsiębiorstwo bez specjalistów PR albo bez pomocy agencji PR-owej nie będzie w stanie utrzymać się na rynku. Niestety wielu właścicieli firm funkcjonuje obecnie w przekonaniu, że nie potrzebują public relations, ponieważ istnieją już w mediach społecznościowych i jakoś sobie w nich radzą. To duży błąd! Kluczem tutaj jest jednak to, aby właściwie wykorzystać cyfrowe media społeczne do budowania wizerunku marki. Prawidłowa komunikacja z klientami oraz dzielenie się z nimi odpowiednio przygotowanymi wiadomościami to jedne z kluczowych zadań PR-u.
Obecnie nawet najmniejsza firma powinna systematycznie rozwijać swój dział PR dla ciągłego pozyskiwania zaufania zarówno klientów, jak i kontrahentów.
Wizerunek marki ma ogromne znaczenie dla samej wartości firmy. Aby utrzymać pozytywne relacje z otoczeniem, szeroko zakrojone działania PR są po prostu niezbędne. Co ważne, public relations przygotuje również plan komunikacji kryzysowej, który w wielu przypadkach jest w stanie skutecznie pomóc przetrwać Twojej firmie w trudnej sytuacji wizerunkowej. Fałszywe i negatywne wiadomości na temat danej marki rozprzestrzeniają się w błyskawicznym tempie, dlatego też dział PR wdraża odpowiednio przygotowane strategie kryzysowe obejmujące ścisły plan minimalizowania szkód. Samodzielne mierzenie się z takim kryzysem może okazać się niewystarczające, szczególnie gdy nie masz odpowiedniego doświadczenia w takich działaniach.
Podsumowanie
Kto potrzebuje public relations i dlaczego? Na rynku funkcjonuje wiele podobnych firm oferujących w zasadzie te same produkty lub usługi. Dobry PR i budowanie wizerunku z jego pomocą pozwoli wyróżnić się konkretnej organizacji na tle konkurencji.
PR zwiększa konkurencyjność firmy, co bezpośrednio przekłada się na większą liczbę klientów i umocnienie jej pozycji na rynku. Robiący zakupy konsumenci prawdopodobnie zdecydują się na tę markę, która prowadzi pozytywną komunikację z odbiorcami i w konsekwencji ma pozytywny wizerunek. To z kolei przekłada się na wyższą sprzedaż, a w efekcie wpływa na większe zyski przedsiębiorstwa. Marka zyskuje nie tylko stabilność finansową i korzystny wizerunek, ale również najlepszych kandydatów do pracy, którzy chcą pracować dla renomowanej i dobrze kojarzonej marki. W rezultacie jakość jej usług rośnie, a firma się rozwija i odnosi długofalowy sukces rynkowy.