Badania produktu
Badania produktu pozwalają na pozyskanie opinii konsumentów. Można im poddać artykuły obecne na rynku od dłuższego czasu, jak i te, których wprowadzenie jest dopiero planowane. Oferowane przez firmę towary lub usługi są najistotniejszym składnikiem więzi pomiędzy producentem i klientami. Z tego względu, niezwykle ważne jest, by odpowiadać bezpośrednio na potrzeby konsumentów, związane z istniejącą lub nowopowstającą ofertą. Aby to osiągnąć, bardzo przydatne będą właśnie badania produktu. Do analizowanych elementów należą m. in. wygląd, zapach, opakowanie, etykieta i oczywiście cena.
Cel badań produktu
Celem badań produktu jest:
- identyfikacja oczekiwań konsumentów,
- precyzyjne dopasowanie oferty do potrzeb,
- odpowiedź na popyt,
- wzrost sprzedaży.
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot,
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań,
- analiza sytuacji wyjściowej,
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych),
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety,
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie,
- analiza uzyskanych wyników,
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów),
- prezentacja wyników w siedzibie Klienta.
Dlaczego warto wykonywać badania produktu?
Dzięki badaniom produktu można z dużą dokładnością określić te cechy wyrobu lub usługi, na które konsumenci zwracają uwagę, wyszczególnić bariery zakupowe czy zestawić oferty z innymi dostępnymi na rynku. Badania pozwalają również ustalić zapotrzebowanie na nowe produkty, ułatwiając właściwe ukierunkowanie rozwoju przedsiębiorstwa.
Badanie produktu warto wykonać, gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży danego produktu/usługi, a przede wszystkim, gdy oferta firmy jest poszerzana. Wówczas badanie produktu należy wykonać już na etapie planowania nowości.
Jak przebiega badanie produktu?
Badanie rozpoczyna się od określenia metodologii oraz grupy docelowej. Każdorazowo są one ustalane z klientem przez ekspertów z Agencji. Pomagają oni sprecyzować charakter projektu oraz narzędzia niezbędne do jego realizacji. W procesie badania produktu najlepiej sprawdzają się wywiady ankietowe CAWI lub CATI, badania fokusowe oraz wywiady pogłębione IDI.
Badania produktu
Badania produktu pozwalają na pozyskanie opinii konsumentów. Można im poddać artykuły obecne na rynku od dłuższego czasu, jak i te, których wprowadzenie jest dopiero planowane. Już na początkowym etapie przygotowania oferty artykułu warto przeprowadzić dogłębną analizę, która pozwoli na późniejsze dostosowanie specyfikacji wyrobu. Oferowane przez firmę towary lub usługi są najistotniejszym składnikiem więzi pomiędzy producentem i klientami. Z tego względu, niezwykle ważne jest, by odpowiadać bezpośrednio na potrzeby konsumentów, związane z istniejącą lub nowo powstającą ofertą. Aby to osiągnąć, bardzo przydatne będą właśnie badania produktu. Do analizowanych elementów należą m.in. wygląd, zapach, opakowanie, etykieta i oczywiście cena. Badania mogą zostać opracowane uwzględniając konkretne grupy docelowe klientów, na których zależy producentowi i do których ma zostać skierowany artykuł czy też usługa. Ściślej ujmując, np. dla produktu, jakim ma być nowy baton proteinowy grupę respondentów będą stanowili głównie sportowcy, ponieważ to do nich ostatecznie ma zostać skierowana oferta. Tak więc siła badań produktu tkwi w możliwości dokładnego sprawdzenia rynku i nastrojów konsumenckich dla sprecyzowanej grupy docelowej.
Cel badań produktu
Celem badań produktu jest:
- identyfikacja oczekiwań konsumentów,
- precyzyjne dopasowanie oferty do potrzeb,
- odpowiedź na popyt,
- wzrost sprzedaży,
- zbadanie słabych i mocnych stron produktu,
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
- budowa strategii nowych produktów,
- uzyskanie opinii o potrzebie wprowadzenia zmian.
W ramach badań Agencja realizuje następujące zadania:
- określenie celu, jaki chce osiągnąć podmiot,
- szczegółowe przedstawienie przedmiotu i zakresu badań,
- analiza sytuacji wyjściowej,
- przygotowanie narzędzi badawczych (kwestionariusza ankiety do badań ilościowych lub scenariusza wywiadów do badań jakościowych),
- właściwa realizacja badań (online lub terenowe) oraz sporządzenie instrukcji dla pracowników dystrybuujących ankiety lub prowadzących wywiady,
- sprawdzanie spójności logicznej danych i ich kodowanie,
- analiza uzyskanych wyników,
- przekazanie opracowanych wyników badań wraz z rekomendacjami końcowymi (w formie raportów),
- prezentacja wyników w siedzibie klienta.
Dlaczego warto wykonywać badania produktu?
Dzięki badaniom produktu można z dużą dokładnością określić te cechy wyrobu lub usługi, na które konsumenci zwracają uwagę, wyszczególnić bariery zakupowe czy zestawić oferty z innymi dostępnymi na rynku. Badania pozwalają również ustalić zapotrzebowanie na nowe produkty, ułatwiając właściwe ukierunkowanie rozwoju przedsiębiorstwa. Ważnym aspektem wynikającym z przeprowadzenia badań produktu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy to odpowiedni moment na wprowadzenie zmian? Wiele firm decydując się na aktualizację np. opakowania, logo, receptury produktu zastanawia się, czy będzie to w efekcie dobry krok. Związane jest to m.in. z przywiązaniem konsumentów do danego artykułu czy usługi w obecnej formie i nie zawsze zmiany będą dobrym rozwiązaniem.
Badanie produktu warto wykonać, gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży danego produktu/usługi, a przede wszystkim, gdy oferta firmy jest poszerzana. Wówczas badanie produktu należy wykonać już na etapie planowania nowości. Dodatkowym elementem wprowadzonym do analizy artykuły czy usługi może być również wrażliwość cen, które mają ogromny wpływ na budowanie konkurencyjności. Jest to kolejny aspekt, który buduje wartość wykonania badań produktu.
Jak przebiega badanie produktu?
Badanie rozpoczyna się od określenia metodologii oraz grupy docelowej. Każdorazowo są one ustalane z klientem przez ekspertów Działu Badań i Analiz Strategicznych Exacto. Pomagają oni sprecyzować charakter projektu oraz narzędzia niezbędne do jego realizacji. W procesie badania produktu najlepiej sprawdzają się wywiady ankietowe CAWI lub CATI, badania fokusowe oraz wywiady pogłębione IDI.
W wielu przypadkach uzasadnione będzie przeprowadzenia badania produktu łącząc kilka metod jednocześnie. Najbardziej miarodajne wyniki można otrzymać poprzez wykonanie badań ilościowych – CATI lub CAWI, a następnie przeprowadzenie indywidualnych wywiadów pogłębionych lub badań fokusowych. W ten sposób otrzymamy pogłębioną analizę jakościową zagadnień poruszonych w badaniach ilościowych. Takie podejście do badania pozwala poznać różne punkty widzenia i wnikliwie ocenić np. szanse przyjęcia nowego produktu wśród konsumentów, uzasadnić zasadność podejmowanych planowanych zmian lub z nich zrezygnować.
Po ustaleniu z klientem optymalnej drogi prowadzenia badania zespół Agencji rozpoczyna proces realizacji projektu. W zależności od techniki badawczej i wyboru metod badanie przeprowadza zespół wykwalifikowanych ankieterów przy pełnym wsparciu ekspertów Agencji. Po zebraniu wszelkich niezbędnych danych zespół Działu Badań przechodzi do analizy danych i opracowania raportów, wniosków i rekomendacji. Projekt zamyka prezentacja wyników.
Narzędzia wykorzystywane podczas przeprowadzenia badania są każdorazowo dostosowywane do klienta, tak aby optymalizować i w pełni usprawnić proces realizacji projektu.
Badanie produktu w praktyce
W 2021 roku Agencja przeprowadziła kompleksowe badanie jakościowe produktu – test nazwy nowego napoju, przed wprowadzeniem go na polski rynek. W ramach projektu Dział Badań i Analiz Strategicznych zrealizował badania fokusowe na czterech grupach respondentów. Szczegółowej analizie poddana została nazwa napoju zaproponowana przez klienta Agencji, która docelowo miała stanowić jego nazwę właściwą, w momencie pojawienia się napoju na pólkach sklepowych.
Zbadano cztery aspekty związane z nazwą produktu. Każdy z nich został poddany szczegółowemu omówieniu z respondentami i późniejszej wnikliwej analizie zespołu badawczego Exacto. Pod uwagę wzięto takie obszary jak: pierwsze wrażenia, ocena nazwy dla napoju, opakowania smakowych napojów gazowanych i niegazowanych, decyzje zakupowe. Na potrzeby analizy Dział Badań opracował również planszę konkurencyjności rynkowej. Podczas badań wykorzystano m.in. obrazkowe techniki projekcyjne.
Efektem działań przeprowadzonych przez specjalistów Działu Badań był obszerny raport ukazujący perspektywy wprowadzenia napoju na rynek. Klientowi zaprezentowano pełen przekrój informacji w aspekcie: mocnych i słabych stron produktu, zagrożeń i szans związanych z pojawieniem się go na rynku w prototypowej formie, decyzji zakupowych i wyborów.
Nasze realizacje wyróżnia połączenie kompetencji z obszaru badań i public relations, co pozwala nam dobrze odnaleźć się w metodologii badawczej, przygotować koncepcję szytą na miarę i rozwijać nasze specjalizacje badawcze. Jesteśmy przede wszystkim ukierunkowani na badania rynkowe, badania będące integralną częścią dokumentów strategicznych, badania satysfakcyjne, a także te realizowane wśród trudno dostępnych grup docelowych i wspierające rozwój naukowy. Posiadamy autorskie wskaźniki i know-how, które wykorzystujemy w doradztwie strategicznym.
Nasze realizacje wyróżnia połączenie kompetencji z obszaru badań i public relations, co pozwala nam dobrze odnaleźć się w metodologii badawczej, przygotować koncepcję szytą na miarę i rozwijać nasze specjalizacje badawcze. Jesteśmy przede wszystkim ukierunkowani na badania rynkowe, badania będące integralną częścią dokumentów strategicznych, badania satysfakcyjne, a także te realizowane wśród trudno dostępnych grup docelowych i wspierające rozwój naukowy. Posiadamy autorskie wskaźniki i know-how, które wykorzystujemy w doradztwie strategicznym.