Nieustannie rosnąca popularność mediów społecznościowych oraz serwisów contentowych sprawia, że firmy szukają nowych form promocji produktów w sieci. Chcą docierać bezpośrednio i bardziej precyzyjnie do szerokiej grupy docelowej. Na skutek zachodzących zmian w komunikacji internetowej realnym staje się jednak ryzyko, że komunikat reklamowy nie będzie już tak skuteczny, jak kiedyś. Na szczęście z pomocą przychodzi influencer marketing, jeden z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu digitalowego.
Na czym polega Influencer marketing?
Kim w ogóle jest influencer? Można go określić jako osobę mającą wpływ na swoją społeczność za sprawa treści publikowanych na profilach społecznościowych lub w cyfrowych platformach dystrybucji treści. Influencer to osoba, która posiada konto/kanał na platformie społecznościowej, za pomocą którego komunikuje się ze swoimi fanami/obserwatorami.
Influencer marketing jest w zasadzie nowoczesna odsłona marketingu szeptanego, mająca ogromną moc wpływania na decyzje zakupowe odbiorców oraz kreowania nowych trendów. Celem nadrzędnym dzisiejszych marketerów staje się więc przekonanie influencera, że dana marka jest tą, którą chce reklamować.
Nie ulega wątpliwości, że osoby nazywane influencerami (od słowa „influence”, czyli wpływ) potrafią zdobyć spory autorytet wśród internetowej widowni, a przekazywane przez nich komunikaty odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.
Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska pokazują, że dla najmłodszej grupy wiekowej (15-25 lat) opinie internetowych influencerów mają o wiele większą wartość, niż znanych z mediów tradycyjnych celebrytów. Są im znacznie bliżsi z prostych powodów:
- prowadzą podobny do nich styl życia i posiadają zbliżony status społeczny
- mają podobne zainteresowania
- w komunikacji wykorzystują przede wszystkim media cyfrowe
- są dla odbiorców dużo bardziej autentyczni, a przez to i wiarygodni
- nie budują barier, są zawsze w zasięgu zwykłego użytkownika
- dążą do interakcji, często pozwalając swoim odbiorcom na aktywne uczestniczenie w ich działaniach
Na czym zatem polega Influencer marketing? To wszelkie działania marketingowe opierające się na współpracy danej marki z influencerem, który staje się pośrednikiem między nią a konsumentem. Działania reklamowe w ramach influencer marketingu wykonywane są za pośrednictwem różnych kanałów społecznościowych, jak blogi czy serwisy video. Bazują na popularności danego influencera i są w stanie przynieść markom ogromne korzyści. Jak zacząć współpracę z influncerem?
Poszukiwany, poszukiwana
W jaki sposób rozpocząć współpracę z influencerem? W idealnym świecie najlepszym rozwiązaniem byłaby współpraca z influencerem, który zna i korzysta z produktów danej marki. To jednak nie zdarza się zbyt często. Niekiedy sami inflencerzy kontaktują się z firmą, z którą chcieliby nawiązać współpracę. Inną możliwością jest poszukiwanie ich przez firmę na własną rękę. W pierwszej kolejności należy jednak określić, czego tak naprawdę marka oczekuje od influencera. Następnie przyda się dokładny research, podczas którego warto wziąć pod uwagę:
- czy rodzaj przekazywanych komunikatów jest zbieżny z wizerunkiem marki?
- czy grupa docelowa jest zgodna z obecnymi lub potencjalnymi klientami marki?
- czy konto influencera generuje zaangażowanie użytkowników, czy pod postami pojawiają się lajki i komentarze?
Pamiętaj – idealny influencer nie musi mieć milionów followersów.
Gdzie szukać odpowiedniego influencera?
Oczywistym kierunkiem poszukiwań są kanały social media. Wystarczy otworzyć konkretne medium społecznościowe i przeglądać hasztagi lub frazy kluczowe odpowiadające działalności firmy. Istnieją jednak inne sposoby (narzędzia), które sprawiają, że poszukiwania stają się jeszcze wygodniejsze i dokładniejsze. W jaki sposób warto wybierać Influencerów do współpracy? Oto kilka pomysłów.
Brand24
Narzędzie do monitoringu internetu, które gromadzi publicznie dostępne wzmianki o marce i na ich podstawie tworzy spersonalizowane raporty PDF. Wśród wielu danych analitycznych można znaleźć tam informacje na temat m.in. analizy sentymentu, influencer score czy liczby obserwujących (dla postów w mediach społecznościowych). Można więc znaleźć wszystko to, co jest potrzebne do rzetelnego przygotowania i monitorowania kampanii influencerskiej.
Brandwatch
Brandwatch zbiera wzmianki o marce, monitorując keywordy w obrębie całego internetu. Za pomocą Brandwatch można w łatwy sposób obserwować rozmowy toczące się wokół firmy lub niszy rynkowej i dowiedzieć się, co potencjalni klienci myślą o danej marce.
Influencer Marketing Hub
To prywatna firma medialna z Danii, która specjalizuje się w influencer marketingu. Dostarcza wiele przydatnych informacji i danych, a także posiada listę agencji współpracujących z influencerami.
Upfluence
Wszechstronna platforma do influencer marketingu. Jej głównym celem jest stworzenie cyfrowego miejsca, w którym firmy mogą łączyć się i współpracować z twórcami treści na całym świecie. Narzędzia opracowane przez Upfluence pozwalają łatwo zarządzać kampaniami i programami partnerskimi.
Linqia
Platforma influencer marketingu, która ułatwia tworzenie promowanych treści. Ta aplikacja umożliwia szybkie znalezienie i połączenie się z odpowiednimi influencerami, a także zapewnia narzędzia do mierzenia kampanii.
YouTube Brand Connect
Kiedyś FameBit – popularna platforma, którą w 2016 r. roku przejął Google. Ułatwia firmom nawiązywanie współpracy z influencerami
BuzzSumo
Platforma do analizowania treści generowanych przez influencerów. Dzięki niej możliwe jest szybkie odszukanie idealnego twórcy dla konkretnej marki.
Jak nawiązać współpracę z influencerem?
Z influencerami można kontaktować się bezpośrednio, za pośrednictwem ich agenta lub za pomocą wyspecjalizowanej agencji. Wszystko zależy od „wielkości” i poziomu profesjonalizmu danego twórcy. Im ma większe zasięgi, tym dostęp do niego będzie trudniejszy, ponieważ na pomysł współpracy z taką osobą wpadła zapewne niejedna marka. Jak więc zainteresować influencera swoją ofertą?Przede wszystkim należy rozpocząć od przygotowania szczegółowego, wyczerpującego briefu, w którym znajdą się najważniejsze informacje o firmie, jej misji i wartościach, ofercie produktowej oraz najważniejszych korzyściach z produktów. Im lepszą, dokładniejszą, a przy tym zwięzłą wiedzę otrzyma influencer, tym większa szansa na nawiązanie współpracy.
W jaki sposób współpracować z influencerami?
Influencer Marketing może być niezwykle skuteczny, jednak pod warunkiem, że będzie się opierał na odpowiedniej strategii. Wybór influencerów i ustalenie działań w ramach współpracy nie jest prostym zadaniem. Szczególnie gdy firma nie jest doświadczona w pracy na takim obszarze. Jeżeli współpraca z influencerem ma być prowadzona w odpowiedni i skuteczny sposób, przynosząc marce wymierne korzyści, warto powierzyć to zadanie specjalistom.Ile kosztuje współpraca z influencerem?
Odpowiedzieć na to pytanie jest uzależniona od 2 czynników:- koszt produktu – czy influencer otrzyma go za darmo? Czy zostanie mu jedynie udostępniony? Czy może otrzyma wyłącznie kod rabatowy, który może zamieścić w swoim kanale?
- warunki współpracy – niewielu influencerów angażuje się we współpracę z marką za darmo. Można zapytać o ich stawki lub ustalić konkretny budżet i przedstawić go influencerowi do akceptacji.
Korzyści płynące z influencer marketingu
Influencer marketing to ogromny zasięg i dostęp do przystępnej cenowo reklamy. To oczywiście nie wszystko. Korzyści jest bowiem więcej. Obecnie wielu użytkowników internetu ma tzw. ślepotę banerową, czyli odruchowo ignoruje wszelkie elementy, choćby minimalnie przypominające reklamy pojawiające się na stronach internetowych. Podejmując działania w ramach influencer marketingu, marka jest w stanie skutecznie dotrzeć z przekazem nawet do takich osób.
Komunikaty przygotowywane przez influencerów w ramach kampanii nie są nachalną reklamą produktu czy usługi. Mogą to być np. recenzja wzbudzająca zainteresowanie wśród odbiorców, unboxing czy inny przekaz dostarczony do odbiorcy w oryginalnej i pomysłowej formie. Społeczność zbierająca się wokół danego influencera to najczęściej grupa o wspólnych zainteresowaniach i wartościach. Często są to również osoby tej samej płci i w podobnym wieku.