Strategie public relations
Strategie public relations należą do kluczowych dokumentów wykorzystywanych w działaniach komunikacyjnych. Opracowanie strategii zawsze zaczynamy od analizy sytuacji wyjściowej, dokonując przy tym określenia punktu wyjścia do dalszych działań i zmian, jakie planujemy wykonać. Analizujemy zasoby, oceniamy to, co już zostało zrobione. Następnie pracujemy nad określeniem celów i mierników ich oceny. Całość działań realizowana jest według założeń, które ustalamy wspólnie z klientem.
NARZĘDZIA I TECHNIKI
Przygotowując strategię, wykorzystujemy kompleksowe badania i analizy:
- badania jakościowe,
- badania ilościowe,
- monitoring mediów,
- desk research.
Mając przygotowane analizy wyjściowe, określone mocne i słabe strony dotychczasowych działań komunikacyjnych, szanse i zagrożenia wynikające z otoczenia podejmujemy działania planistyczne. Strategia może zakładać podejście ogólne, ale także schodzić poziom niżej i obejmować szereg procedur operacyjnych. W takich przypadkach wszystkie kroki są uzgadniane z klientem, na podstawie wyników dokonanych pomiarów w badaniach wyjściowych.
Następnie, w ramach planowania operacyjnego, opracowane są konkretne rozwiązania z zakresu komunikacji wewnętrznej, wdrażania narzędzi, relacji z mediami, komunikacji kryzysowej i innych sfer zadaniowych public relations. Dobierane są także metody pomiaru efektów, harmonogram działań i budżet. Ważnym elementem dokumentacji jest także kwestia kontroli wykonania przyjętych założeń i ewentualnych zmian, koniecznych do wdrożenia.